För polsk film har årsskiftet 1989/90 haft en stor betydelse. Då föll kommunismen och med den avskaffades censuren. Men å andra sidan fick filmen finna sig i den fria marknaden. Under 80-talet fick ett obegränsat antal amerikanska filmer visas på biografer. De drog främst en yngre publik, de äldre slutade att gå på bio. Polsk film hamnade i ett vakuum med tinande existens i början av 90-talet. Men filmer spelades in ändå, med statliga bidrag, och efter några år med hjälp av TV-kanalen, Canal+ och distributionsbolag. Först efter Med eld och svärd och den stora kassasuccén filmen blivit som banklån blev ett sätt att finansiera filmproduktionen.

Polsk spelfilm 1989-1999

Den plötsliga friheten 1989 gynnade svarta och nihilistiska filmer, som om man ville ta igen det hopplösa 80-talet. De äldre filmskaparna teg. Många misslyckade filmer spelades in. Den enda framstående filmen 1990 var Wojciech Marczewskis Flykten från biografen ”Frihet”, om en censor med alkoholproblem. Den första stora genombrottsfilmen kom 1992 och det var Wladyslaw Pasikowskis Hundarna. Det var det första lyckade försöket att göra en film efter amerikanska mått och filmen blev direkt en publiksuccé, dock lite kontroversiell eftersom många protesterade mot en scen som anspelar på offren av varvsstrejkerna i Gdynia 1970. Filmen var den första av många kommersiella men det gjordes också filmer med högre konstnärliga ambitioner.

Biografiska noter

Wojciech Marczewski (f. 1944)
Regissör. Filmer: Spöken (Zmory 1978), Kalla kårar (Dreszcze (1981), Flykten från biografen ”Frihet” (1990). Undervisade i regi i Bern, Köpenhamn och Berlin; 1992 prefekt för brittiska The National Film and Television School. I början av 2000 avslutade filmen enl. Pawel Huelles roman Vem var Dawid Weiser.

Andrzej Kondratiuk (f. 1936)
Regissör, filmfotograf, producent. Under 90-talet spelade in bl. a Tidens spinnhjul (1995), Det gyllene skinnet (1996), Soluret (1997), Den förlorade dotterns återkomst (1999).

Juliusz Machulski (f. 1955)
Regissör, producent (chef för filmstudio ”Zebra”). Läste polska vid Warszawa Universitet och vid Cal-Arts i Kalifornien. Flera originella komedier (Vabank, 1982; Sexsmisssion, 1983; Dejà vu 1989; VIP, 1991), Kiler (1997) och 2 Kiler (1999).

Krzysztof Krauze (f. 1953)
Fotograf, regissör, manusförfattare. Debut 1988 New York – fyra på morgonen. Andra filmer: Gatuspel (1996), Dlug (1999), Wielkie rzeczy (2000).

Wladyslaw Pasikowski (f. 1959)
Regissör, manusförfattare, Diplom vid Filmhögskolan i Lódz och Kulturvetenskap vid Universitetet i Lódz. Första film 1991 Kroll. Stor framgång med Hundarna (1992).

Jan Jakub Kolski (f. 1956)
Regissör, fotograf, manusförfattare. Flera priser i Polen och utomlands för bl. a Jan Vattuman (1993), Grajacy z talerza (1995), Popielawy bios historia (1999).

Dorota Kedzierzawska (f. 1957)
Regissör, manusförfattare. Diplom vid Filmskolan i Lódz och kulturvetenskap vid Universitetet i Lódz. Filmer: Djävlar, djävlar (1991), Kråkor (1994), Ingenting (1998).

Jaroslaw Zamojda (f. 1960)
Fotograf, regissör, manusförfattare. Samarbetade som filmfotograf med bl. a Krzysztof Zanussi. Regidebut 1995 med Vargarna.

Polska Filmfestivaler

Januari

  • Nationell Festival för Animerade Filmer i Kraków.
  • Stumfilmsfestival i Kraków.

Februari

  • Dokumentära Kortfilmsfestivalen i Szczecin.
  • ”Guldänder” – månadstidskriften ”Film”, Warszawa.
  • Polska spelfilmsfestivalen ”Prowincjonalia” i Slupca.

Mars

  • Reklamfilmfestivalen ”Crackfilm” i Kraków.
  • Filmklassiker festivalen i Kraków.

April

  • Internationell Amatörfilmfestival för unga skapare ”Filmens morgondag” i Warszawa.

Maj

  • Filmmusikfestivalen i Warszawa.
  • Filmpanorama i Tarnów.
  • Internationell barn – och ungdomsfilmfestival i Poznan.
  • ”Polska Örnar” – filmpriser tilldelade av Fria Film- och TV producenternas Förening.
  • Internationell Ungdomsfilmfestival ”Tillåtet till 21 år” i Warszawa.

Juni

  • Lubuskie Filmsommar – Central- och Östeuropeisk Filmfestival.
  • Nationella amatörfilmfestivalen OKFA i Konin.

Juli

  • Stjärnfestivalen i Miedzyzdroje.
  • Film- Musik och konstfestival i Nowogard.

Augusti

  • Film och konstfestivalen ”Filmernas sommar” i Kazimierz Dolny.
  • Insko Filmsommar (med Studentetydsfestival och Ukrainsk Filmfestival) i Insko.
  • Koszalins Filmmöten ”Ungdomar och Film”, Koszalin.
  • Nationell Komedifilmfestival i Lubomierz.

September

  • Polska Filmfestivalen i Gdynia.
  • Videoklippfestivalen ”Yach Film” – Gdansk.
  • Amatörspelfilmsfestivalen ”Bio utanför bio” i Zielona Góra.

Oktober

  • Warszawa Filmfestival, Warszawa.

November

  • Internationell Filmfotofestival ”Camerimage” i Lódz.
  • Internationell Filmfestival ”Etyden” i Kraków.
  • Europeiskt Filmforum i Lódz.
  • Mediafestivalen ”Människan i fara” i Lódz.
  • Oberoende dokumentfilmfestivalen ”Riktning” i Kielce.

December

  • Barn och Ungdomsfilmfestivalen i Warszawa.

Vinnare Filmfestivalen i Gdynia 1990-1999

1990

  • Flykten från biografen ”Frihet” av Wojciech Marczewski, Guldlejonen.
  • 300 mil do nieba av Maciej Dejczer, för bästa debutfilm.
  • Przesluchanie av Ryszard Bugajski, Juryns specialpris.

1991

  • Kroll av Wladyslaw Pasikowski, Juryns specialpris och pris för bästa debutfilm.
  • Smierc dziecioroba av Wojciech Nowak, Juryns specialpris, och pris för bästa regi.

1992

  • Wszystko co najwazniejsze av Robert Glinski, Guldlejonen.
  • Cheat av Adek Drabinski, för bästa debutfilm.
  • Odjazd av Magdalena och Piotr Lazarkiewicz, Juryns specialpris.
  • Hundarna av Wladyslaw Pasikowski, för bästa regi.

1993

  • Kolejnosc uczuc av Radoslaw Piwowarski, Guldlejonen.
  • Przypadek Pekosinskiego av Grzegorz Królikiewicz, Guldlejonen.
  • Balanga av Lukasz Wylezalek, för bästa debutfilm.
  • Farväl till Maria av Filip Zylber, för bästa debutfilm.
  • Rozmowa z czlowiekiem z szafy av Mariusz Grzegorzek, Juryns specialpris.
  • Janne Vattuman av Jan Jakub Kolski, Juryns specialpris.
  • Samowolka av Feliks Falk, för bästa regi.

1994

  • Zawrócony av Kazimierz Kutz, Guldlejonen.
  • Goracy czlowiek av Michal Rosa, för bästa debutfilm.
  • Spis cudzoloznic av Jerzy Stuhr, Juryns specialpris.
  • Kråkorna av Dorota Kedzierzawska, Juryns specialpris.
  • Döden som en brödbit av Kazimierz Kutz, Juryns specialpris.
  • Cudowne miejsce av Jan Jakub Kolski, för bästa regi.

1995

  • Girl Guide av Juliusz Machulski, Guldlejonen.
  • Pestka av Krystyna Janda, för bästa debutfilm.
  • Mlode wilki av Jaroslaw Zamojda, för bästa debutfilm.
  • Tidens spinnhjul av Andrzej Kondratiuk, Juryns specialpris.
  • Tato av Maciej Slesicki, för bästa regi.

1996

  • Gatuspel av Krzysztof Krauze, Juryns specialpris.
  • Poznan ’56 av Filip Bajon, Juryns specialpris.
  • Cwal av Krzysztof Zanussi, Juryns specialpris.
  • Kratka av Pawel Lozinski, för bästa debutfilm.
  • Slodko-gorzki av Wladyslaw Pasikowski, för bästa regi.

1997

  • Kärlekshistorier av Jerzy Stuhr, Guldlejonen.
  • Czas zdrady av Wojciech Marczewski, Juryns specialpris.
  • Darmozjad polski av Lukasz Wylezalek, Juryns specialpris.
  • Gott Nytt År av Janusz Zaorski, för bästa regi.

1998

  • Popielawy bios historia av Jan Jakub Kolski, Guldlejonen.
  • Amok av Natalia Koryncka-Gruz, för bästa debutfilm.
  • Ingenting av Dorota Kedzierzawska, Juryns specialpris.

1999

  • Dlug av Krzysztof Krauze, Guldlejonen.
  • Järnvägskorsningen av Urszula Urbaniak, för bästa debutfilm..

Läs mer om Polsk spelfilm…