Den jazz som spelades under 50-talet var improviserade standards. De unga entusiasterna var främst amatörer. Då bildades också några jazzensemblen, bl. a Jerzy ”Dudus” Matuszkiewiczs Musikälskare, Krzysztof Komeda Sextett, Jan Ptaszyn Wróblewskis Jazz Believers, eller tradjazzgruppen New Orleans Stompers.

1956-1960 började flera duktiga jazzmusiker som än idag är viktiga för jazzen i Polen:

Jerzy ”Dudus” Matuszkiewicz (f. 1928) – tonsättare och saxofonist, grundare av grupper som Musikälskare, Traditional Jazz Makers, Polish All Stars; under 60-talet huvudsakligen kompositör, har skrivit musik till ett dussintal polska filmer. Uppträder ibland.

Krzysztof ”Komeda” Trzcinski (1931-1969) – tonsättare och pianist, grundare av Sextett, Trio, Kvintett; filmmusik, bl. a till ”Kniven i vattnet” och ”Rosemary`s Baby” av Roman Polanski. 1965 spelade Komeda Kvintett in skivan ”Astigmatic” som anses vara den främsta i polska jazzens historia. I hans grupper spelade så framstående jazzmusiker som Zbigniew Namyslowski, Michal Urbaniak, Tomasz Stanko, Jan Ptaszyn Wróblewski, så småningom själva ledande inom polsk jazz. Komedas verk har på senaste tiden återigen blivit mycket populära i Polen.

Tomasz Stanko (f. 1942) – tonsättare och trumpetare, spelade under 60-talet med Jazz Darings, Krzysztof Komeda Kvintett. Han bildade också egna grupper bl. a Kvintett (med saxofonisten och violinisten Zbigniew Seifert och saxofonisten Janusz Muniak. Han spelar solo, i kvartett, kvintett och komponerar för orkester. Han räknas som företrädare för freejazz även om man i hans musik finner både element av standards och polska motiv.

Zbigniew Namyslowski (f. 1939) – tonsättare och saxofonist, spelar också flöjt, cello och trombon. Under 50-talet spelade han med Modern Dixielanders, Modern Combo, Polish All Stars, New Orleans Stompers; 1960-63 – i gruppen The Wreckers. Senare bildade han egna grupper. Sedan 60-talet har de flesta framstående polska jazzmusiker spelat med honom, bl a Wlodzimierz Gulgowski (piano), Michal Urbaniak (tenorsax), Czeslaw Bartkowski (trummor), Janusz Stefanski (trummor), Wladyslaw Sendecki (piano), Slawomir Kulpowicz (piano), Tomasz Szukalski (tenorsax), Krzysztof Scieranski (elbas). Zbigniew Namyslowski blev en av de främsta läromästarna för unga musiker. Han har också skapat egen stil i kompositionen. Hans verk är en utmaning som går utanför standardjazz. Hans viktigaste skivor är: ”Lola” (1964), ”Kujaviak Goes Funky” (1975), ”Zbigniew Namyslowski” (1977), ”Jasmin Lady” (1978), ”Future Talk” (1979), ”Air Condition” (1981), ”Without A Talk” (1991), ”Dances” (1997), ”Mozart Goes Jazz” (1999).

Henryk Majewski (f 1936) – trumpetare och tonsättare, en av främsta polska tradjazzmusiker i dixiestil. Har spelat med New Orleans Stompers, 1965 bildade han Old Timers, den äldsta och främsta polska tradjazzgruppen. 1967-1969 hade Old Timers flera Europaturneer och spelade med bl. a Albert Nicholas, Sandy Brown och Wild Bill Davison. Henryk Majewski har alltid haft flera parallella projekt, bl. a Big-band Stodola (1968-73), Swing Session, och flera andra formationer. Han är också en framstående pedagog. Viktigaste inspelningar: ”New Orleans Stompers” (1964), ”Old Timers With Sandy Brown” (1968), ”Let`s Swing Again” (1971), ”Tribute To Armstrong” (1972), ”Swing Session”, ”Old Timers” (1981 r.).

Michal Urbaniak (f 1946) – spelar saxofon och violin, tonsättare. Har spelat med Jazz Rockers (1961), The Wreckers (1961 Newport Jazz Festival), Krzysztof Komeda Kvintett (1962-1964). Sedan 1969 ledare för: Michal Urbaniak Grupp (1969-1972), Michal Urbaniak Constellation (1973 r.), The Michal Urbaniak Fusion (1975-1980). Är kanske den mest kända polska jazzmusiker. Hans USA-karriär började 1973. I början av 90-talet var han mycket erkänd där. Han försöker förena jazzens nyaste trender med en egen stil. I hans amerikanska inspelningar deltar företrädare för fusion, soul-jazz, funk och rap. Han har samarbetat med bl. a George Benson, Joe Zawinul, Stephanne Grappelly och Miles Davis. Inspelningar: 2Paratyphus B” (1970), ”Super Constellation” (1973), ”Fusion” (1974), ”Atma” (1974), ”Future Talk” (1979), ”Take Good Care Of My Heart” (1984), ”Songs For Poland” (1989), ”Live in New York” (1991), ”Manhattan Man” (1992), ”Urbanator” (1995), ”Urbanax” (1998).

Adam Makowicz (f 1940) – tonsättare, pianist, spelade med Jazz Darings (1962), Andrzej Kurylewicz Kvartett (1963-1973), med Zbigniew Namyslowski (sedan 1974), Michal Urbaniak grupp och Tomasz Stanko Trio. Sedan 1974 – huvudsakligen solist. Han är en pianovirtuos med egen stil både i kompositioner och pianoarrangemang. Det är en blandning av amerikansk tradition och europeisk, romantiskt inspirerad musik. Han spelar mera i konsertlokaler än jazzklubbar och anser sin musik vara mera klassisk än jazz. Inspelningar: ”Newborn Light” (1972 med Urszula Dudziak), ”Unit” (1975 med Tomasz Stanko), ”Winter Flowers” (1977), ”Adam” (1978), ”The Name Is Makowicz” (1988), ”Makowicz Plays Gershwin” (1993), ”Tribute to Art Tatum” (1997).

Jan ”Ptaszyn” Wróblewski (f 1936) – tonsättare och arrangör, spelar tenorsax. Började 1956 i Krzysztof Komeda Sextett. International Newport Jazz Band (USA, 1958), Jazz Believers (1958-1959), Andrzej Kurylewicz Kvintett (1960-1961). Han hade också egna grupper som: Polish Jazz Quartett (1963-1966), Mainstream (1973-1977), Ptaszyn Wróblewski Kvartett (1978-1984), Made in Poland (sedan 1992). 1968-1978 var han chef för Polsk Radios Jazzstudio. Han är en av ledarna för polsk jazz och har flera okonventionella projekt. I sina verk anknyter han till straight ahead jazz, mainstream, fast i sina större verk (Warszawa variant, Maestoso combinato, Orkesterläxor) tar han mera vara på erfarenheterna av s. k. Third Stream. Han är en framstående arrangör för alla sorts storband, även med symfonisk anknytning. Inspelningar: ”Jazz Believers” (1958), ”Jazz Outsiders” (1961), ”Polish Jazz Quartet”, (1969), ”Mainstream” (1977), ”New Presentation” (1983), ”Made In Poland” (1993).

Riktningar inom polsk jazz

I Polen spelar man olika sorts jazz. Man kan dock urskilja tre huvudriktningar, tradjazz, modern jazz och avantgarde jazz.
TRADJAZZ I mellankrigs Polen spelades tradjazz av olika swingorkestrar. Riktiga dixieband bildades först efter andra världskriget. Gruppen ”Musikälskare”, bildad på 50-talet av Jerzy ”Dudus” Matuszkiewicz hade två varianter, traditionell och modern. En riktig dixieland anammades först av grupper som New Orleans Stompers (sedan 1957), Zygmunt Wichary (sedan 1954), Modern Dixielanders (sedan 1956), och senare av Jazz Band Ball (sedan 1964), Old Timers (sedan 1965), Ragtime Jazz Band (sedan 1966), High Society (sedan 1969), Old Metropolitan Band (sedan 1970), Hagaw (sedan 1966). Dixieland, hade sin stora tid i Polen under 60- och 70-talen. Idag har den bara en marginell betydelse även om det finns försök att blåsa liv i stilen. Tradjazzfestivalen i Ilawa drar allt fler besökare varje år. Här får man priset Gyllene Rivjärn.

Främsta polska företrädare för tradjazz: Henryk Majewski (trumpet), Wieslaw Eyssmont (trumpet), Bohdan Styczynski (kornett), Wladyslaw Dobrowolski (trumpet), Julian Kurzawa (trumpet), Jan Kudyk (trumpet), Mieczyslaw Mazur (piano), Zygmunt Wichary (piano), Jan Boba (piano), Zbigniew Zabieglinski (klarinett), Wojciech Kaminski (piano), Andrzej Jagodzinski (piano), Tadeusz Fedorowski (trummor), Janusz Kozlowski (bas).

MODERN JAZZ (straight ahead jazz,) i sin rena form utgör basen för varje jazzmusiker. Standard, blues, improvisation samt formella och harmoniska regler efterlevs av jazzmusiker oberoende av deras stil. Det är en gemensam plattform vid jam sessions. Den polska moderna jazzens tradition härrör ur direkta anspelningar på amerikanska klassiker. Förebilderna under 50- och 60-talen var Charlie Parker och Dizzy Gillespie, hard-bop kvintetter (The Jazz Messengers och Julian Cannonball Adderley), och också Miles Davis och John Coltrane. De stora agitatorerna för modern jazz under 50-talet var Andrzej Trzaskowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Andrzej Kurylewicz, Jerzy Milian, och nu: Michal Urbaniak, Zbigniew Namyslowski, Wojciech Karolak, Wlodzimierz Nahorny. Idag finns många företrädare för modern jazz i Polen, bl. a Tomasz Stanko Quartet, Tomasz Stanko Sextet, Piotr Wojtasik Kvintett, Zbigniew Namyslowski Kvintett, High Bred Jazz Trio, Wlodzimierz Pawlik Trio, Henryk Miskiewicz Grupp, Simple Acoustic Trio, Jaroslaw Smietana, Janusz Muniak.
En annan grupp är företrädarna för elektrisk jazz eller jazz fusion med grupper som Walk Away, String Connectioon och Tribute To Miles Orchestra.

AVANTGARDE JAZZ förknippas med begreppet free jazz, som funnits inom jazzterminologin sedan inspelningar av dess skapare Ornette Coleman. Under 60-talet, som var en tid för experiment och ett enormt jazzintresse bland klassiska musiker föddes s k Third Stream, som är en syntes mellan klassisk musik och jazz (i synnerhet free jazz).

Skapare av free jazz har spelat en viktig roll i jazzens utveckling. Nyckelgrupperna är: Tomasz Stanko Kvintett (början av 70-talet), Zbigniew Seifert Kvartett, Stanko-Vesala Quartet, Andrzej Kurylewicz Nutidsensemble, Polsk Radios Jazzstudio, Session, Instrumentalteater och Omöjliga Figurernas Konsert av Andrzej Mitan.

Dagens jazz

Ett nytt kapitel i polsk jazzmusik inleddes i april 1988 i Gdansk av gruppen Kärlek. Gruppens ledare, Ryszard Tymon Tymanski (gitarr) tillhör den klassiska riktningen i polsk jazz. Musiken kallas för yass, med anknytning till jazzens ursprung. Yass är en blandning av ny våg, free jazz, modern rock, surrealistisk instrumentalteater och poesi. Inhemsk yass ifrågasätter den jazz som spelats tidigare och i synnerhet dess kreativitet. I början av 90-talet spelade en framstående pianist Leszek Mozdzer, med i gruppen, liksom saxofonister Maciej Sikala och Mikolaj Trzaska. Andra kända yass: Kury; Loskot, Duet Trzaska-Swietlicki, Arythmic Perfection, Trytony, Maestro Trytony, Diffusion Ensemble, Trupy; Niebieski Lotnik.

Främsta musiker: Ryszard Tymon Tymanski (gitarr), Mikolaj Trzaska (sax), Mazzoll (klarinett), Tomasz Gwincinski (gitarr) Jacek Olter (trummor), Leszek Mozdzer (piano), Maciej Sikala (sax).

Jazzbearbetningar av Chopin

”Chopinriktningen” är säkert den mest originella och polska bland alla stilistiska riktningar inom polsk jazz. Redan på 70-talet gjorde vokalgruppen Novi Singers jazzbearbetningar av Chopin. Men de var ganska obetydliga, gällde bara transkriptionen. Först 1994 spelade Andrzej Jagodzinski trio in skivan ”Chopin”. Så småningom blev det mycket populärt om än inte så självklart. Det pågår en diskussion om förenklingarna skall vägas mot fördelarna med att man når flera lyssnargrupper. De främsta företrädarna för denna riktning är Andrzej Jagodzinski, Leszek Mozdzer och Wlodzimierz Nahorny.

Andrzej Jagodzinski sysslar sedan 1994 mest med Chopin-projekt. Han gör jazzbearbetningar av Chopins etyder, masurkor, polonäser, valser, nokturner och preludier. Hans trio, med Czeslaw Bartkowski, (trummor), Adam Cegielski (bas) – hade 1999 konserter i bl. a Tyskland, Österrike, USA, Kanada, Israel, Frankrike. Inspelningar: ”Chopin” (1994), ”Chopin – Live at the National Philharmonic” (1997), ”Once More Chopin”, ”Metamorphoses” (1999). Leszek Mozdzer behandlar Chopin- motiv som ett element i kompositionen, som improvisationer vid sidan av salsa, blues eller ragtime. Han förstärker klimatet med modern rytm och harmoni men bevarar originalets väsentliga egenskaper.

Inspelningar: ”Chopin impresje” (1994), ”Impressions On Chopin” (1999). Wlodzimierz Nahorny försöker uppnå syntesen mellan klassisk musik och jazz. Han har spelat in jazzversion av Karol Szymanowskis Myter. Hans ”Polsk Fantasi” (1999) innehåller förutom Fantasi op. 13 bearbetningar av några preludier.

Här bör också nämnas Adam Makowicz, med egna bearbetningar av preludier, Krzysztof Herdzin med hard-bop versionen, Leszek Kulakowski som bearbetar Chopin för jazzpiano och stråkorkester, Zbigniew Namyslowski, som har ett Chopinprojekt och sångarna Lora Szafran, Ewa Bem, Urszula Dudziak, Marek Balata, Dorota Miskiewicz.

Polska jazzens ledare

Liksom i andra länder har man ranking som görs av kritiken och beundrarna för att visa vilka som är de främsta musikerna.

Här är resultat av tidningen ”Jazz Forum”s enkät:

  • TONSÄTTARE: Zbigniew Namyslowski, Tomasz Stanko, Leszek Mozdzer, Jan Ptaszyn Wróblewski, Wojciech Karolak, Tymon Tymanski, Jaroslaw Smietana.
  • SÅNGARE: Marek Balata, Stanislaw Soyka, Andrzej Dabrowski, Jorgos Skolias, Janusz Szrom, Tymon Tymanski.
  • SÅNGERSKA: Ewa Bem, Anna Maria Jopek, Urszula Dudziak, Grazyna Auguscik, Anna Serafinska, Lora Szafran, Dorota Miskiewicz.
  • TRUMPET: Tomasz Stanko, Piotr Wojtasik, Robert Majewski, Antoni Gralak, Lukasz Golec, Adam Kawonczyk, Henryk Majewski.
  • SAX: Maciej Sikala, Tomasz Szukalski, Adam Pieronczyk, Henryk Miskiewicz, Zbigniew Namyslowski, Piotr Baron, Janusz Muniak, Andrzej Olejniczak, Jan Ptaszyn Wróblewski.
  • PIANO: Leszek Mozdzer, Andrzej Jagodzinski, Krzysztof Herdzin, Adam Makowicz, Marcin Wasilewski, Wojciech Niedziela, Wlodzimierz Pawlik.
  • GITARR: Jaroslaw Smietana, RyszardTymon Tymanski, Marek Napiórkowski, Ryszard Styla.
  • TROMBON: Grzegorz Nagórski, Bronislaw Duzy, Antoni Gralak, Marek Michalak, Pawel Golec.
  • KLARINETT: Emil Kowalski, Zbigniew Zabieglinski, Zbigniew Jaremko, Henryk Miskiewicz, Mikolaj Trzaska, Mazzoll.
  • BAS OCH ELBAS: Andrzej Cudzich, Jacek Niedziela, Olo Walicki, Dariusz Oleszkiewicz, Adam Cegielski, Zbigniew Wegehaupt, Krzysztof Scieranski, Marcin Pospieszalski, Piotr Rodowicz.
  • VIOLIN: Michal Urbaniak, Krzesimir Debski, Piotr Strzelczyk, Henryk Gembalski.
  • VIBRAFON: Bernard Masel, Karol Szymanowski, Ireneusz Glyk, Mariusz Gregorowicz.
  • TRUMMOR: Cezary Konrad, Zbigniew Lewandowski, Grzegor Grzyb, Jacek Olter, Jacek Kochan, Czeslaw Bartkowski, Krzysztof Zawadzki, Lukasz Zyta.

Jazzfestivaler

Sedan den första Jazzfestivalen i Sopot 1956 har festivalrörelsen utvecklats och övervunnit både politiskt -byråkratiska och finansiellt -organisatoriska hinder. Jazzfestivaler är mycket viktiga i Polen både för musiker och för lyssnare. Ofta är det här nya riktningar och formationer bildas. I Polen äger varje år ca 40 jazzfestivaler rum. De varar i genomsnitt i 3 dagar. Eftersom man inte har statliga bidrag så är man beroende av lyssnare. Och det finns många intresserade.

JAZZ JAMBOREE – Warszawa
Organiseras sedan 1958 internationell festival med allsidig täckning med dominans av klassiska riktningar inom modern jazz
Kontakt: Agencja ”Primart” tel (0-22) 664-76-92

WARSAW SUMMER JAZZ DAYS
Sedan 1991 – andra hälften av juni, avantgarde jazz med klar rock-jazz profil. Även stora stjärnor som Chick Corea, Branford Marsalis, Pat Metheny czy Candy Dulfer; få polska jazzgrupper.
Kontakt: Mariusz Adamiak (0-22) 620-50-72, 627-17-00

JAZZERA – Poznan
Ung festival som utvecklas starkt. I april för unga musiker och jazzens stjärnor.
Kontakt: Dionizy Piatkowski, (0-61) 813-25-66

GROLSCH POZNAN JAZZ FAIR
I samband med Poznan mässan, andra hälften av maj.
kontakt: Konsertagent ”Eskulap”; Piotr Nycz, Andrzej Jedliczka, (0-61) 867-11-61, 867-56-11

GDYNIA SUMMER JAZZ DAYS
Sedan 1992, andra hälften av juli, en del av Warsaw Summer Jazz Days.
Kontakt: Agencja ”Colosseum”; Jaroslaw Tylicki, (0-58) 620-28-36

INTERNATIONELL JAZZPIANISTFESTIVAL – Kalisz
Sedan 1974, först med en tävling vartannat år, nu som festival; På initiativ av pianofabriken i Kalisz. Jazzpianister och grupper med klaverinstrument. Slutet av november.
Kontakt: Centrum Kultury i Sztuki; Barbara Fibinger, (0-62) 764-10-47/8/9, 764-58-93

KRAKOWS JAZZHALLOWEEN
Sedan drygt 40 år i slutet av oktober, med utländska gäster.
Kontakt: Polsk Jazzsällskap, Kraków- avdelning; Marek Stryszowski, (0-12) 422-89-61

JAZZ JUNIORS – Kraków
Tävling för unga musiker, under årets tredje kvartal., sedan 27 år.
Kontakt: Jagiellonska Universitetets Kulturcentrum ”Rotunda”; Katarzyna Brzozowska, 0-601 40-79-58

POMMERNS JAZZHÖST – Gorzów, Szczecin, Bydgoszcz
Sedan 1974 – andra hälften av november. Pris: ”Nyckel till karriären” ges bara till polska musiker.
Kontakt: Jazz Club ”pod Filarami” i Agencja ”Music Shop”; Boguslaw Dziekanski i Ryszard Moczadlo, (0-95) 722-87-80, (0-52) 345-70-96

INTERNATIONELLA JAZZVOKALISTMÖTEN – Zamosc
Sedan 1973 med tävling för unga vokalister från Polen och utomlands
Kontakt: Zamojski Klub Jazzowy im. M. Kosza oraz Polskie Stowarzyszenie Jazzowe; Grzegorz Obst i Wojciech Chrzanowski, (0-84) 638-60-41, (0-22) 664-76-92

FESTIWAL ”JAZZ NAD ODRA- Wroclaw
En av äldsta polska jazzfestivalen med tävling ; i maj
Kontakt: Centrum Sztuki ”Impart”; Tadeusz Plaza, Renata Majewska, (0-71) 344-69-66

FESTIVAL OCH TÄVLING FÖR JAZZSTANDARDS – Siedlce
Sedan 15 år i april, traditionalistisk formel, mycket swing, popjazz, standards, huvudsakligen polska musiker
Kontakt: Biuro Organizacyjne, Maciej Dziekonski, (0-25) 644-66-81

INTERNATIONELL FESTIVAL FÖR JAZZ I SMÅ FORMAT ”SOLO-DUO-TRIO” – Kraków
Sedan 1986 andra hälften av juli.
Kontakt: Agencja Koncertowa ”Solo-Duo-Trio”, Andrzej Kuba Florek (0-12) 425-32-25.

OLD JAZZ MEETING ”ZLOTA TARKA” – Ilawa.
En av få tradjazzfestivaler vid sjön i amfiteater nämnd efter. Louis Armstrong, med nattliga jam sessions bl a på båtar
Kontakt: Ilawskie Centrum Kultury, Sportu i Turystyki; Robert Swat, (0-89) 649-37-81.

INTERNATIONELL JAZZIMPROVISATIONSTÄVLING – Katowice
Bara för studenter vid musikskolor. Organiseras av Musikakademien i Katowice, institutionen för jazz och populärmusik
Ovanstående evenemang är redan välrenommerade.

Här kommer några som bara börjat:

  • BIELSKO ZADYMKA JAZZOWA – Bielsko-Biala (februari).
  • HARLEM JAZZ FESTIVAL – Zielona Góra (mars/april).
  • INTERNATIONELLA JAZZNÄTTER I SWIDNICA – Swidnica (april).
  • JAZZ PÅ MUZEUM – Ostrów Wielkopolski (april).
  • JAZZ NA KRESACH – Zamosc (april).
  • GAMLA OCH UNGA ELLER JAZZ i Krakow (maj).
  • INTERNATIONELL FESTIVAL ”TRANSKRIPTIONER” – Warszawa (maj).
  • MUSIK UR ”HJÄRNAN” – Bydgoszcz (juni).
  • JAZZ I GAMLA STAN – Warszawa (juli och augusti).
  • JAZZ I SKOGEN – Suleczyno (juli).
  • SOPOT MOLO JAZZ FESTIVAL ( augusti ).
  • INTERNATIONELLA JAZZMÖTEN I GLOGOW (september).
  • BRACKI JAZZ FESTIVAL – Cieszyn (september).
  • CIESZYN JAZZHÖST – Cieszyn (oktober).
  • SILESIAN JAZZ MEETING – Rybnik (början av november).
  • JAZZGITARRISTERNAS TÄVLING – Warszawa (november).
  • KOMEDA JAZZ FESTIVAL – Slupsk (november).
  • BYDGOSZCZ JAZZFESTIVAL – Bydgoszcz (november).
  • INTERNATIONELLA JAZZMÖTEN I GLOGOW – Glogów (november).
  • HADES JAZZ FESTIVAL – Lublin (december).

Biografiska noter

Krzysztof Komeda Trzcinski
Tonsättare, pianist, medlem av den första polska jazzgruppen Musikälskare. Deltar i Sopot jazzfestival 1956; skrev filmmusik, bl. a till. Roman Polanskis: Kniven i vattnet,, Rosemary’s Baby.

Andrzej Kurylewicz
Pianist, trumpetare, tonsättare, jazzmusiker på 50 och 60-talet, sedan klassisk musik.

Adam Makowicz
Pianist, samarbete med Tomasz Stanko och Michal Urbaniak under 60- och 70-talen. Sedan solist.

Jerzy ”Dudus” Matuszkiewicz
Tonsättare, aktiv musiker på 40-, 50, och 60-talen, sedan filmmusik.

Leszek Mozdzer
Pianist, tonsättare, tillhör den yngsta generationen, grundare av gruppen Milosc.

Zbigniew Namyslowski
Saxofonist, tonsättare och arrangör. Debuterade vid Sopot festivalen 1956, viktiga skivor ”Lola – Northern Flower”, ”Winobranie”, ”Kujaviak Goes Funky”, ”Tance”.

Zbigniew Seifert
Violinist, saxofonist, tonsättare, medlem i Tomasz Stanko gruppen under 70-talet. Under sina sista år spelade han skivor tillsammans med främsta amerikanska musiker.

Tomasz Stanko
Trumpetare, tonsättare, spelade i Krzysztof Komedas band, egen kvintett under 70-talet. Spelade under 90-talet in en skiva med Krzysztof Komedas verk – ”Litania”-

Tomasz Szukalski
Saxofonist, samarbetar med bl a Zbigniew Namyslowski och Tomasz Stanko.

Jaroslaw Smietana
Gitarrist, tonsättare och arrangör, egna band: Extra Ball, Symphonic Sound; samarbetade med Art Farmer, Gary Bartz, John Abercrombie.

Andrzej Trzaskowski
Tonsättare, pianist, musikvetare, spelade med gruppen Musikälskare, egna band med alla framstående polska jazzmusiker: Tomasz Stanko, Janusz Muniak, Zbigniew Namyslowski, Michal Urbaniak; under 60-talet ansedd som en av de intressantaste företrädare för europeisk jazzavantgarde, dirigent och konstnärlig ledare för Polsk Radio och TV Orkester.

Michal Urbaniak
Violinist, saxofonist, tonsättare. Spelade på 60-talet med bl. a Andrzej Trzaskowski, egna band. Bor i New York där han spelar in skivor och har konserter.

Jan Ptaszyn Wróblewski
Saxofonist, tonsättare, journalist. Debuterade på barytonsax i Krzysztof Komeda sextett vid Jazzfestivalen i Sopot 1956 r.; var 1958 den första polska jazzmusiker som spelade på jazzfestivalen i Newport; grundare av Polish Jazz Quartett; ledare för Polsk Radios Jazzstudio och flera andra band, bl. a Mainstream, Made in Poland; en av de mest aktiva polska jazzmusiker; sedan 1970 har egna jazzprogram i Polsk Radio.

Jazz från Polen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *