Program


JOANNA WARSZA OCH KRZYSZTOF BUGLA PÅ "OPEN ENGAGEMENT"
I MARABOUPARKEN

25, 26 OCH 28 SEPTEMBER 2009
MARABOUPARKEN ANNEX,

Betlehemskyrkan
Esplanaden 13, Sundbyberg
Föranmälan: OBS! Anmäl er senast den 12 september till openengagement@marabouparken.se eller ring 08-29 45 90.
Pris: 150 kr/dag och 50 kr/dag för studenter (mot uppvisande av studentlegitimation)
I priset ingår en enklare lunch samt kaffe och förfriskningar under dagen.
För mer info: http://www.marabouparken.se

Marabouparken, Sundbybergs stad och Stockholms Byggmästareförening hälsar dig välkommen till Open Engagement: Commissioning and Producing Art for the Public Realm 25, 26, 28 september, ett internationellt symposium om konst, stadsutveckling och det offentliga rummet.

Open Engagement genomförs i samarbete med Polska institutet och Konstfack med stöd från Framtidens Kultur.

Måste konst på offentliga platser vara kompromissernas konst? Vad har vi för roll och möjligheter att påverka som finansiärer, beställare, producenter och konstnärer? Ska den tilltänkta publiken ha något inflytande? Hur kan vi bli bättre beställare av konst?

Offentlig förvaltning, fastighetsägare, företag, stiftelser, konstinstitutioner, konstnärer och konstförmedlare - vi är många som beställer och producerar konst för det offentliga rummet. De olika positionerna och arbetsmodellerna innebär olika handlingsutrymme och ansvar.

Symposiet Open Engagement vill inspirera och vidga vyerna för alla som arbetar med konst, stadsutveckling och det offentliga rummet. Inbjudna talare är internationella aktörer - konstnärer, projektledare, politiker, curatorer och andra - som genom erfarenheter från utvalda projekt belyser tillkomstprocesser, beställarens roll och förutsättningar.

fot. Tomasz Pasternak

Fredag 25/9
Kreativ planering, konstnärlig brief och nya beställare
(språk: engelska)

Den första dagen ger tillfälle till fördjupning i ett antal större stadsutvecklingsprojekt från Nederländerna, Storbritannien och Norge där man har arbetat med konst på nya sätt. Hur påverkar beställaren och beställningen den konstnärliga processen? Och hur kan det konstnärliga arbetet inkluderas i uppdrag och planering? Vem kan ta initiativ till konst i det offentliga rummet? Vilka är de nya beställarna?

Medverkande:
Clare Cumberlidge (curator och en av cheferna för General Public Agency, London), Tom van Gestel (konstnärlig ledare och bitr. Direktör för SKOR, Amsterdam), Anne Beate Hovind (projektledare, Utvikkling Björvika, Oslo), Marysia Lewandowska (konstnär och professor på Konstfack, Stockholm), Sigrid Pawelke (konst- och performancehistoriker, ledare för Nya uppdragsgivare i Tyskland) och Mick Wilson (konstnär, skribent, dekan på Graduate School of Creative Arts and Media, Dublin).

Moderator: Catharina Gabrielsson (arkitekt och gästforskare på Cities Programme, LSE, London).

Lördag 26/9
Det lokala som utgångspunkt
(språk: engelska)

Dag nummer två ägnas åt projekt, initierade av konstnärer och institutioner, som utgår från en lokal kontext där historieskrivning och bildandet av nya gemenskaper ingår i arbetet. Hur beställer man projekt som bygger på medverkan?

Medverkande: Krzysztof Bugla (jurist och viceborgmästare, Targówek/Warszawa),
Janna Graham (konstnär och pedagog Serpentine Gallery, London), Per Hasselberg (konstnär, Stockholm), Jeanne van Heeswijk (konstnär, Rotterdam) och Joanna Warsza (curator och konstnär, Warszawa).

Moderator: Nina Möntmann (curator, skribent och professor på Kungliga Konsthögskolan, Stockholm).

Måndag 28/9
En skulptur i mitten
(språk: svenska)

Denna del av symposiet har ett lokalt perspektiv och riktar sig till planerare, byggherrar, fastighetsägare, kulturtjänstemän, arkitekter och alla andra som arbetar med stadsrummet.
Hur kan vi arbeta på nya sätt
med samtida konst på offentliga platser? Kan vi komma bortom "skulpturen
i mitten"?

Medverkande: Kerstin Bergendal (konstnär och curator, Köpenhamn), Lena From (projektkoordinator, Stockholm Konst), Anna Högberg (konstnär Stockholm), Johan Tirén (konstnär, Stockholm), Gunilla Bandolin (konstnär och professor på Konstfack, Stockholm)
och studenter från Art in the Public Realm, Konstfack. Moderator: Ann Magnusson (konstkonsult och projektledare, Stockholm).

Open Engagement: Commissions (visas t o m 11 oktober) Symposiet innefattar också en utställningsdel med beställda verk av konstnärerna Eva Arnqvist, Thomas Elovsson, Per Hasselberg och Maria Lindberg. Utöver dessa verk har studenter på Konstfacks
Art in the Public Realm bjudits in att komma med förslag på verk för det offentliga rummet kring Sundbybergs strandpromenad. Konstnären och Sundbybergaren Olof Glemme har, exklusivt för Open Engagement, skapat ett porträtt av Sundbyberg.
Open Engagement genomförs i samarbete med Polska institutet och Konstfack  med stöd från Framtidens Kultur

VÄLKOMMEN!

Symposiet Open Engagement: Commissioning and Producing Art for the Public Realm
25, 26 och 28 september 2009 är sammanställt av Kim Einarsson (frilanscurator) och Helena Selder (konstintendent Marabouparken) med rådgivning av Marysia Lewandowska.

fot. Joanna Warsza, Projekt Asia


Joanna Warsza är curator och verkar i gränslandet mellan teater och bildkonst. Hon har studerat teatervetenskap på Teaterakademin i Warszawa och har också studerat på Avdelningen för dans och performance vid Universitetet Paris 8. Från år 2006 har hon genomfört flera projekt på den förfallna Stadion DziesiÄ™ciolecia  i Warszawa, byggd i socialistisk betongstil och de senaste tjugo åren använd som en jättelik utomhusmarknad. En resa till Asien – en akustisk promenad i den vietnamesiska sektorn (tillsammans med Anna Gajewska och Ngo Van Tuong) fick tidningen Gazeta Wyborczas pris för årets kulturhändelse 2006. I evenemangsserien Finissage på Stadion, som genomfördes i samband med att stadion skulle stängas och rivas, uppträdde konstnärer, aktivister och idrottsmän med olika förhållanden till anläggningen. I början av 2009 utkom boken Stadion – platsen som inte fanns (förlag Korporacja Ha!art och Fundacja BÄ™c Zmiana), med Joanna Warsza som redaktör, en essäsamling med många vinklingar på Stadions funktion under senare år. Den skildras bland annat som kulturellt, akustiskt och botaniskt fenomen,som en arkitektonisk pärla och som ett spontant verk inom Land Art. I sina projekt, som oftast genomförs i det offentliga rummet, förhåller sig Warsza till det osynliga, ogripbara, det som ”hänger i luften”. Att teatralisera verkligheten är för henne ett sätt att förändra den vardagliga uppfattningen om verkligheten.

Joanna Warsza har genomfört performanceprojekt bland annat vid Centre Pompidou i Paris, Künstlerhaus i Stuttgart, Belluardfestivalen i Freiburg (Schweiz), galleri Manhattan i  Łódź, Nationalmuseum i Kraków, Centrum för nutidskonst i Kiev och Kaliningrad, i Brok (Polen) och i Tbilisi. Hon var kurator för serien Aktioner på Teater TR i Warszawa, där hon bjöd in konstnärer (bland annat PaweÅ‚ Althamer, Katarzyna Kozyra och performancegruppen SÄ™dzia GÅ‚ówny / Huvuddomaren) att bryta in i teaterrummet. Just nu samarbetar hon med Nowy Teatr i Warszawa, där hon bland annat har presenterat gruppen Public Movements aktion Vår i Warszawa, om delegationer av israeliska ungdomar som besöker Polen.

År 2007 grundade Joanna Warsza Laura Palmerstiftelsen, vars namn kommer från huvudpersonen i TV-serien Twin Peaks, som är handlingens motor trots att hon aldrig visar sig för tittarna. Laura Palmerstiftelsen är ingen institution i sig själv, snarare en plattform för praktik och reflektion över konsten i det offentliga rummet, projekt mellan fiktion och verklighet, dokumentärteater, teatralisering av verkliga situationer, participatorisk och konceptuell konst, kuratorns, konstnärens och publikens roller och möjliga samarbetsmodeller.

www.laura-palmer.pl

Fot. Joanna Warsza, Projekt Asia


Krzysztof Bugla är advokat, 50 år gammal, och har sedan början av 90-talet arbetat med kommunpolitik. Han har varit vice borgmästare i staden Racibórz i södra Polen och kommunfullmäktigeledamot, och är numera vice borgmästare i Warszawastadsdelen Targówek. Han har också varit chef för ett lokalt kulturhus, ordförande i kommittén för renovering av det medeltida slottet i Racibórz (1990-94) och är en av initiativtagarna till Skulpturparken som byggs upp i samarbete med Museet för nutidskonst i Warszawa.

Skulpturparken i Bródno – en fallstudie

Skulpturparksprojektet i höghusförorten Bródno är ett mycket intressant exempel på samarbete mellan kommunala tjänstemän, en konstnär och en kulturinstitution. Idén uppstod efter diskussioner med konstnären PaweÅ‚ Althamer – själv bosatt i Targówek – om möjligheterna att få nytt liv i parken i Bródno. Att arbeta för kommuninvånarnas behov kan, menar stadsdelens tjänstemän, också innebära att främja kulturen och skapa en offentlig plats nära människors bostäder. Det bästa är om konstnärer är aktivt medverkande, särskilt om de själva bor på platsen och känner lokalbefolkningen. Nutida konst kan spela en viktig roll, eftersom den passar på olika typer av mark, även till exempel svåranvänd gammal industrimark. Genom sådana projekt får kommunen eller stadsdelen möjlighet att skapa en ny positiv bild av sig själv, på längre sikt kan det också underlätta viktig social förändring.

Se även: http://www.artmuseum.pl/index.php?id=parkbrodno

« Tillbaka
      
Website Security Test