Program

Polska konstnärer och curatorer på Göteborgs Internationella Konstbiennal

7 september - 17 november

Göteborg

http://goteborg.biennal.org/

Konstnärer:
Katarzyna Krakowiak
Karol Radziszewski
Agnieszka Polska

Curatorer:
Joanna Warsza
Joasia Krysa (deltar i föreläsningsserien New Perspectives On Curatorial Practice)

*

Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) presenterar internationell samtidskonst och ägde rum första gången 2001. Som Sveriges enda internationella konstbiennal utgör GIBCA en viktig arena för ett omfattande internationellt kulturutbyte inom fältet för samtidskonst. Idag är GIBCA en av Nordens ledande konstbiennaler. Sedan starten 2001 har GIBCA vuxit för varje upplaga och erbjuder såväl besökare som konstliv en konstupplevelse av högsta internationella kvalitet. Med uppdrag att presentera högkvalitativ internationell samtidskonst lockar den såväl internationella som nationella besökare.

Göteborgs Internationella Konstbiennal 2013 undersöker och kritiskt reflekterar över två viktiga ingredienser i konstnärlig och politisk diskurs; leken och den radikala fantasin.

2013 samarbetar Polska institutet i Stockholm för första gången med GIBCA.

Edi Muka & Stina Edblom (konstnärliga ledare) om årets biennal:

Under 1900-talet har konstnärliga strategier genomsyrats av en lekfullhet, där den radikala fantasin bidragit till att skapa nya politiska miljöer för möten, idéer och handling. Betydelse och det nära förhållande mellan leken och den radikala fantasin har genomgått en rad förändringar som speglar vår tids nya villkor och gett upphov till en rad frågor: Vilken är lekens förvandlingskraft? Hur kan lekfullhet påverka eller hjälpa den radikala fantasins yttringar? Vad menas egentligen med en radikal fantasi? Vågar vi fortfarande föreställa oss en annorlunda värld och genom leken ifrågasätta våra liv och vårt samhälle?

Inspirationen till dessa frågeställningar finner vi i dagens lekfulla samspel mellan aktivistiska och konstnärliga rörelser, liksom i de senaste årens experimenterande med nya curatoriska modeller som syftat till att utmana de institutionella ramarna för samtida kulturell och konstnärlig produktion. Samtidigt som konstnärer använder sig av lekens inneboende förmåga att spränga gränser och ifrågasätta normer, och genom konsten skildra berättelser om både personliga, sociala, kritiska, politiska och historiska frågeställningar, har nyliberalismens drastiska omstrukturering av världen gjort kampen om fantasin till något extremt angeläget. Konstens främsta funktion idag är att underlätta för oss att göra det som är dess främsta roll – att hjälpa oss att tänka hur världen skulle kunna te sig annorlunda och att tänka den tillsammans.

Med Play! Recapturing the Radical Imagination och de enskilda bidragen från biennalens curatorer – Katerina Gregos, Claire Tancons, Joanna Warsza och Ragnar Kjartansson i samarbete med Andjeas Ejiksson – hoppas vi presentera en mångfald av curatoriska perspektiv och konstnärliga strategier. Sammanflätat bildar de olika utställningarna en plattform där skapande lekfullhet och aktivism, socialt experiment och filosofisk tänkande kan mötas fritt.


Katarzyna Krakowiak
Art & Crime. Legally On The Edge - A Forensic Exhibition in the Backwaters of Göteborg - Lilla Bommen/ Drömmarnas kaj

Arena 4
Curator: Joanna Warsza

Katarzyna Krakowiak föddes 1980 i Gdańsk, Polen / bor och arbetar i Gdańsk, Polen.

En oväntad tystnad kommer att sänka sig över en av Göteborgs viktigaste broar. En liten del av viadukten är utrustade med kamouflerade sändare. Alla som går över bron med FM-radio utsätts för olydnadens ljud. Krakowiak är en konstnär som arbetar med akustik som arkitektur, skulptur och ett fenomenologiskt verktyg eller samhällskontrakt där ljud överordnas bild.

Mer: http://www.gibca.se/index.php/sv/tema/konstnaerer/katarzyna-krakowiak

Läs mer om curatorn Joanna Warsza samt om hennes projekt: 
http://gibca.se/index.php/sv/arenor/artcrime 
http://www.gibca.se/index.php/sv/tema/curatorer/joannawarsza

Bild:
Dorota Lukiańska


Karol Radziszewski
AnarKrew: An Anti-Archives - Göteborgs Konsthall

Arena 2
Curator: Claire Tancons

Karol Radziszewski föddes 1980 i Białystok, Polen / bor i Warszawa.

Karol Radziszewskis genreöverskridande projekt tänjer på gränserna för fotografi, film, video, installation, performance och text för att väcka vårt intresse för queer- och gayhistoria. I AnarKrew: An Anti-Archives använder Radziszewski fotomaterial från Göteborgskarnevalens arkiv (1982-1993) för att skapa en bildserie för Göteborgs Konsthall och videoinstallationer för skyltfönstren på Kungsportsavenyn, verk där dubbeltydigheten hos dagens göteborgare avslöjas genom att kamouflera dem i karnevalssminkningar.

Karol Radziszewski tog examen på konsthögskolan 2004 i Warszawa. Han arbetar med fotografi, video, film, måleri, installationer och interdisciplinära projekt. Hans medier kan vara t ex tidskrifter, konstböcker, mode, utställningar, tavlor eller muralmålningar. Karol Radziszewski är utgivare och chefredaktör för DIK Fagzine,den första och enda konsttidskriften i Central- och Östeuropa med fokus på konst, homosexualitet och manlighet. Hans verk har ställts ut på separat- eller samlingsutställningar i bl a Warszawa, Łódź, Wrocław, Wien, Novi Sad (Serbien), Sibiu (Rumänien), Leipzig, Prag, New York, Tallinn och Amsterdam.

Mer: http://www.gibca.se/index.php/sv/tema/konstnaerer/karol-radziszewski
http://www.karolradziszewski.comhttp://gibca.se/index.php/sv/arenor/anarkrew

Bild: Karol Radziszewski


Agnieszka Polska

Agnieszka Polska föddes 1985 i Lublin, Polen / bor och arbetar i Berlin och Kraków.

Hon har examen från konsthögskolan i Kraków och från Universität der Künste i Berlin. Agnieszka Polska började ställa ut sina verk i Kraków 2007. Sedan dess har hon deltagit i grupputställningar på KW Institute for Contemporary Art i Berlin 2010 och 2011 samt på Tate Modern i London 2012. Hon vann stora priset i den polska Gepperttävlingen för unga konstnärer för videoverket How the Work Is Done.

Agnieszka Polska gör videoverk där hon framför allt använder färdiga material, som arkivfoton och illustrationer, vilka utsätts för subtila interventioner genom att hon antingen animerar dem eller placerar in dem i en existerande bild. Under processen förändrar konstnären deras kontext och skapar samtidigt illusionen av att bilden är dokumentär. Hon undersöker hur det dokumentära påverkar hur bilden uppfattas. Hennes visuellt starka undersökningar av svunna tider eller halvt bortglömda personligheter ur det polska konstavantgardet studerar hur det förflutna fiktionaliseras och omarbetas. I maj 2013 deltog hon (tillsammans med Justyna Wasik)  i The Site Residency - programmet på Gotland:  http://www.polskainstitutet.se/polska_wasik

Den komiska och melankoliska videon Future Days kombinerar animerade sekvenser med scener inspelade på Gotland. Agnieszka Polska har skapat ett fiktivt ”liv efter detta”, där konstnärer ur olika generationer möts efter döden. Några viktiga personer ur 1900-talets konstvärld träffar ett antal bortglömda polska konstnärer och konstteoretiker. Skådespelarna bär masker som föreställer deras respektive rollfigurer. Dialogerna bygger på citat från de inblandade döda konstnärerna. I diskussionerna kommenterar de olika konstverk och visar på ett ironiskt sätt på den mänskliga kunskapens gränser.

Videon är producerad tillsammans med ACT Art Collection Telekom, Baltic Art Center i Visby och Ljubljanas grafikbiennal. Den ingår i ett samarbetsprojekt med biennalerna i Göteborg, Liverpool och Mechelen (som en del av EU:s kulturprogram 2007-2013).

Future Days, HD 2013, 30 min.

Mer: http://gibca.se/index.php/en/venues/ldp 

Bild:  Agnieszka Polska

 

« Tillbaka
      
Website Security Test