Program

image © mariusz cieszewski / www.poland.gov.pl

Lär dig mer om den polska designscenen!

Intervju av Boris Vasic med Anna Tomaszewska


Boris Vasic : Vad händer på den polska designscenen nu? Jag förstår att det är ett slags uppvaknande på gång?

Anna Tomaszewska: Det händer faktiskt otroligt mycket just nu. För några år sedan var det bara de invigda som använde ordet design. Men, på grund av bättre designutbildning och produktionsmöjligheter, större allmän estetisk medvetenhet, fler internationella samarbeten samt bättre marknadsföring kan man faktiskt tala om ett riktigt uppvaknande. Nya namn eller designstudios dyker upp kontinuerligt, och i samband med detta öppnas många designbutiker, showrooms och även designcentra (det nyaste inrymt i ett gammalt fängelse i Kielce: http://www.designcentrumkielce.com/en/). Hittills har man kunnat studera design på sju konstakademier, två tekniska högskolor samt några privata lärosäten. I år öppnades en ny skola i PoznaÅ„: School of Form; en av skolans grundare och mentor är Lidewij Edelkoort.

Mycket viktigt är även det att polska designers och deras projekt har uppmärksammats internationellt. Detta är bland annat ett resultat av bättre internationell marknadsföring, deltagande i de viktigaste internationella designevenemangen och närvaro på platser som Milano, London, Berlin eller Tokyo. En bidragande orsak är också att antalet professionella polska kuratorer och utställningsproducenter inom designområdet har ökat.  Många av de mest kända är kvinnor, t.ex. MiÅ›ka Miller-Lovegrove, Anka Pietrzyk–Simone samt Agnieszka Cielecka–Jacobson.
Det har också grundats flera designtävlingar, vars priser ofta är stipendier utomlands. Ett speciellt fenomen är i detta sammanhang den sedan 2007 organiserade designfestivalen i Łódź (http://lodzdesign.com/). Festivalen är inrymd i stadens nedlagda textilfabriker och består - utöver utställningar (ofta i gränslandet mellan konst och design) - av olika diskussioner, föreläsningar och workshops. Dessutom organiseras tävlingen ”make me!” för unga designers.

I samband med festivalen gästas Łódź av branschfolk samt journalister från många olika länder.

En viktig faktor i sammanhanget är också att polska designers, t.ex. Tomek Rygalik, efter studier eller karriär inom utländska företag gärna återvänder till Polen.

Parallellt med utvecklingen av den samtida polska designscenen har intresset även vaknat för landets långa och tämligen okända designhistoria, som beskrivs bl.a. i den omfattande publikationen ”Out of the Ordinary. Polish Designers of the 20th Century” som nyligen utgivits av Adam Mickiewicz-institutet. Om intresset för polsk designhistoria vittnar även framgången för utställningen We wan’t to be Modern, om polsk design från 1955 till 1968, vid Nationalmuseum i Warszawa. Utställningen presenterade en av de mest spännande perioderna inom polsk formgivning, inredningsarkitektur och brukskonst. Trots att utställningen bara pågick under 2,5 månader i början av 2011 hann den ses av cirka 40.000 personer.

image © mariusz cieszewski / www.poland.gov.pl

Var är den polska designbranschen om tio år?

A.T.: Om branschen utvecklas i samma tempo som idag bör den om tio år ha hunnit väldigt långt. Mycket beror förstås på landets ekonomiska situation. De senaste åren har varit några av de bästa på länge ur den synvinkeln, vilket med säkerhet har bidragit till den stora utvecklingen. Idag är Polen den fjärde största möbelexportören och den nionde största möbelproducenten i världen. Under de senaste tio åren har möbelexporten från Polen mer än fördubblats.
Även om de ekonomiska förutsättningarna skulle försämras har polska designers alltid varit duktiga på att klara sig, vilket de har visat under tidigare epoker i landets historia. Uppfinningsrikedom, driftighet och kreativitet belönas även när omständigheterna inte är så gynnsamma. Själv hoppas jag att vi om tio år kommer att se mer av de mest intressanta projekten inte bara på stylade caféer, butiker, muséer, designfestivaler eller i enskilda privata hus, utan även i offentliga institutioner, skolor, sjukhus och stadsmiljöer.

Kan polsk design konkurrera med nordisk, tror du?

A.T.: Det tror jag, och då inte enbart i fråga om priser. Originalitet, funktionalitet och minimalism är faktorer som uppskattas av polska formgivare och som säkert kan bidra till konkurrenskraften. Det är dock fortfarande fallet att polska designers behöver bättre självförtroende och marknadsföring.

image © mariusz cieszewski / www.poland.gov.pl

Vilka polska formgivare ska man hålla koll på?

A.T.: Utöver de självklara namnen Tomek Rygalik och Oskar Zieta, som redan har gjort internationell karriär, finns många andra. Inte alla gör strikt kommersiella projekt för formgivning av bruksföremål. Många arbeten balanserar på gränsen mellan design och konst samt kännetecknas av ironi och distans gentemot den klassiska definitionen av design. Exempel på sådana designers är Beton (Marta RowiÅ„ska och Lech RowiÅ„ski), Asia PiaÅ›cik, Anna Łoskiewicz och Zofia StrumiÅ‚Å‚o-Sukiennik (Beza Projekt) eller Bartosz Mucha som gärna jobbar med socialt och politiskt engagerade projekt.

Ytterligare en aspekt är fascinationen inför materialet och tillverkningsmetoderna. Designerna söker efter material som är lättillgängliga, billiga och miljövänliga, t.ex. återvunnet material. De skapar även gärna sina objekt själva eller hos lokala hantverkare. I detta sammanhang kan det vara värt att lägga på minnet namn såsom: Karina MarusiÅ„ska, Renata Kalarus, Aze Design, Agnieszka Bar, Kompott (Maja Ganszyniec, Krystian Kowalski, Pawel Jasiewicz och Marcin Krygier), Agnieszka Czop, Joanna Rusin, Malafor (Agata Kulik-Pomorska och PaweÅ‚ Pomorski) eller Kosmos Project (Ewa Bochen och Maciej Jelski). Bland samtida grafiker (och de får man inte missa) kan nämnas särskilt Hakobo - Jakub StÄ™pieÅ„ som 2006 av John Foster, författare till boken ”New Masters of Poster Design”, listades som en av 50 bästa affischdesigners i världen, Magdalena Frankowska och Artur Frankowski (Fontarte), Grzegorz Laszuk, MaÅ‚gorzata Gurowska eller Edgar BÄ…k.

image © mariusz cieszewski / www.poland.gov.pl

Sen undrar jag ju förstås om designutställningarna; dels We want to be modern och dels den som Miska Lovegrove håller i. Kommer någon av dessa att komma till Sverige?

A.T.: Både ”We wan’t to be Modern” samt MiÅ›ka Lovegroves och Anka Pietrzyk - Simones ”Young Creative Poland” är två fantastiska projekt som speglar olika kreativa moment i det polska designlivet. Vi, dvs. Polska institutet i Stockholm, har faktiskt påbörjat diskussioner om detta både med svenska och polska potentiella partners. Eva Kumlin och Cathrine von Hauswolff var i maj på en studieresa i Polen och kunde själva se en del av det som ingår i de båda utställningarna, samt träffa deras kuratorer och några av de mest intressanta formgivarna. Gemensamt har vi även börjat fundera på ett bredare polskt-svenskt projekt som eventuellt skulle kunna visas i Stockholm, Göteborg samt Malmö och sedan även i Warszawa. Inte så många är medvetna om det att redan på 30-talet fanns ett utbyte mellan Polen och Sverige och att dessa kontakter faktiskt påverkade designscenerna i de båda länderna. 
Nästan parallellt med ”We wan’t to be Modern” (i Polen) visades på Textilmuseet i Borås utställningen ”Svenska formrebeller”, baserad på boken med samma titel. Den skildrade några av de mest banbrytande formgivarna och designgrupperna från 1960- och 70-talen, och det slog mig att man kunde se så många likheter mellan de två projekten. Så ja, jag hoppas verkligen på att våra planer kan bli av.


Boris Vasic är designskribent på tidskriften FORM (http://www.formmagazine.com). Han är även webbredaktör för Plaza Magazine och har tidigare skrivit för bland andra Forum AID, UD-kuriren och Amnesty Press.

Anna Tomaszewska
är biträdande direktör på Polska institutet i Stockholm. Hon har arbetat på institutet sedan 2006 och är även curator och projektledare.

 


Länkar:
http://www.agnieszkabar.pl/
http://www.agnieszkaczop.com/
http://www.azedesign.pl/
http://betonon.com/
http://www.bezaprojekt.pl/en/about-us/
http://www.edgarbak.info/
http://fontarte.com/
http://www.hakobo.art.pl/
http://www.joannarusin.com/
http://www.kalarus.com/
http://www.kosmosproject.com/
http://lovekompott.com/
http://www.malafor.com/index.html
http://www.marusinska.pl/pl/dizajn/8/
http://www.mohodesign.com/
http://piascik.eu
http://www.poor.pl/
http://www.tomekrygalik.com/
http://www.zieta.pl/
http://www.wzorowo.com/

http://www.balma.pl/
http://www.comforty.pl
http://www.iker.com.pl/
http://www.noti.pl/

http://lodzdesign.com

http://www.mnw.art.pl
http://www.iwp.com.pl/about
http://www.designcentrumkielce.com/en/
http://www.youtube.com/watch?v=McjpZeDVgEo

https://www.polskainstitutet.se/
http://www.formmagazine.com

 

http://www.creativeprojectfoundation.com

http://www.youtube.com/watch?v=XOTWd3JZFhA - Young Creative Poland,
Milan, 2010

http://www.youtube.com/watch?v=rTEqObZs74w - Young Creative Poland:
in Production, Milan 2011


Läs även senaste FORM:
http://www.formmagazine.com/

« Tillbaka
      
Website Security Test