Program

Design för frihet – frihet i design

Polsk-svenskt projekt

31 augusti - 15 september

Studio44
Tjärhovsgatan 44
Stockholm

http://www.design-freedom.pl/en

Utställning / öppettider:
Tisdag - fredag: 12.00 - 18.00
Lördag - söndag: 12.00 - 16.00

Obs! Se hela programmet nedan

Den polska affischskolans efterföljare och den kapitalistiska reklamens pionjärer.
Underjordiska kampskrifter och storföretags visuella identitetsskapande.
Nationell ikonografi och subversiv grafik. Utställning och forskningsprojekt.

Design för frihet – frihet i design, presenterar och reflekterar över den polska grafiska formgivningens komplicerade nutid och historia i relation till det pågående politiska systemskiftet. Allt detta mot bakgrund av de överraskande och inte alls självklara parallellerna med den svenska grafiska formgivningen, som på ytan kan tyckas skilja sig helt från den polska.
 
Utställningen visar polsk grafisk design från de senaste trettio åren, en period av stora förändringar i polsk politik, ekonomi och samhälle. Idén är att visa hur formgivningen  speglar dessa förändringar och deltar aktivt i dem. Utgångspunkten är tesen att grafisk design alltid är inblandad i diskursen om makt och motstånd. Utställningen visar ett brett spektrum av polsk visuell kultur från de senaste trettio åren, från Solidaritetsrörelsens underjordiska trycksaker, den inhemska reklamen på 90-talet, till de konstnärliga och mer raffinerade projekten från de senaste tio åren.
 
Samtidigt visas en mindre utställning med svensk design som är utformad i samarbete med de svenska curatorerna Sara Kaaman och Martin Falck från Studio SM.De verk som visas där går in i en dialog med de polska och visar på överraskande förbindelser mellan politiskt engagerad design i länder med diametralt motsatt politisk historia och nutid. Hur har svensk affischkonst och grafisk formgivning speglat det svenska politiska klimatet? På vilka sätt går det att arbeta politiskt genom trycksaker?

Med verk av Christer Themptander, Lisa Jonasson, Carl Johan De Geer, Johanna Lewengard, Nille Svensson, Bergen, Aron Kullander Östling, Stina Löfgren, PWR Paper, Konst & Teknik, The Treasure Factory, Jonas Williamsson, Hampus Larsson.
 
Utställningen tar även tillvara på den speciella plats där den visas. Det konstnärsdrivna galleriet Studio 44 är en av flera verksamheter som ryms i Kapsylen, ett hus vars aktivisttradition med bland annat tryckeri och tidningsutgivning sträcker sig tillbaka till 70-talet. Polska underjordiskt producerade trycksaker  som deltagit i den politiska kampen kommer  alltså att visas i det som varit en av  alternativkulturens viktigaste platser i Stockholm.
 
Design för frihet-  frihet i design är en del av ett projekt för att bygga upp ett långvarigt polsk-svenskt samarbete inom grafisk formgivning. Under utställningstiden ordnas föreläsningar för designstudenter och allmänheten, debatter med deltagare från Polen och Sverige, en workshop i tryck på gamla tryckpressar och curatorsvisningar.

Dessutom blir det underhållning: en konsert/performance av/med formgivaren Grzegorz Laszuk under vernissagen. Bland de polska deltagarna finns designkritikern Piotr Rypson, grafiska formgivaren Jacek Mrowczyk, illustratören Agata “Endo” Nowicka och designforskaren Agata Nowotny.  Till utställningen finns en engelskspråkig katalog och en textbok som har den experimentella formen av ett handgjort  zine, vilket gör att varje exemplar är unikt.


Evenemang under utställningstiden:

30.08.2012 torsdag

Kl 18.00-21.00 Studio 44
Vernissage: Grzegorz Laszuk - föreläsning / performance / konsert om polsk affischkonst och grafisk formgivning (OSA till Polska institutet - senast den 25 augusti: osa@polskainstitutet.se)

31.09.2012 fredag

Kl 10.00-15.00 Konstfack

Slutet möte mellan designlärare från Polen och Sverige

Kl 17.00-21.00 Studio44

Curatorsvisning av utställningen

1.09.2012 lördag

Kl 15.00-17.00 Studio44
Paneldiskussion ”Affischkonsten idag, nuläge och syfte”
Medverkande: Carl Johan De Geer, Grzegorz Laszuk, Jacek Mrowczyk, Nina Beckmann
Affischkonsten idag, både i Polen och i Sverige skiljer sig diametralt från 1950- och 60-talens polska affischkonst som fortfarande är en utgångspunkt för många. De inbjudna gästerna diskuterar om myten om den polska affischskolan och också om affischens nutida former: aktivistaffischer, exklusiva samlarobjekt, internetaffischer, globala marknadsföringsinstrument, egenpublicerade affischer, klubbaffischer med låg upplaga. Har formen för affischen förändrats? Vad är affischens syfte idag? Hur distribuerar vi affischen när klassiska platser för att hänga affischer i det offentliga rummet försvinner? Kan vi se nu hur affischen påverkats av utveckling av internet, sociala medier och bloggar?

Kl 17.30-19.30 Studio44
Paneldiskussion: ”Politiskt engagerad design och grafisk aktivism”.
Medverkande: Agata Nowotny, Andreas Berg, Piotr Rypson, Sara Teleman
Kan design vara ett användbart och effektivt verktyg för politisk och social förändring eller tjänar den bara näringslivet i det nyliberala systemet? Vad innebar grafisk aktivism under kommunisttidens censur, och vad innebär den i en verklighet med demokrati och fri marknad? De inbjudna gästerna diskuterar om politiskt engagerad design, underifrånkommande designinitiativ, icke-professionell design, hantverk och handgjort i nutida formgivning och nya betydelser för gör-det-själv-begreppet.

4.09.2012 tisdag

Kl 14.30 Konstfack

Föreläsningar för studenterna
medverkande: Agata Nowotny, Agata Szydłowska, Agata Nowicka

8.09.2012 lördag

Kl 18.00 Studio44

Filmvisning -
”Beats of Freedom”
En berättelse om socialt och politiskt engagerad rockmusik i det kommunistiska Polen.
 
14.09.2012 fredag

Kl 14.00-18.00 Studio44

Fajne Chłopaki - tryckworkshop
En unik polsk workshop i trycktekniker användbara för projekt som förenar samtida trender med populärkulturell grafik från det socialistiska Polen.

15.09.2012 lördag

Kl 14.00-18.00 Studio44

Fajne Chłopaki - tryckworkshop
En unik polsk workshop i trycktekniker användbara för projekt som förenar samtida trender med populärkulturell grafik från det socialistiska Polen.

Kl 18.00-21.00 Studio44
Finissage


Deltagare / gäster från Polen:

 

Agata Szydłowska
Konsthistoriker, kritiker och designcurator. Samarbetar med designmagasinet “2+3D” och med Polska föreningen för grafiska formgivare. Undervisar om designhistoria vid School of Form i Poznań (http://www.2plus3d.pl, http://stgu.pl/stgu/stgu-idea/english, http://www.sof.edu.pl).

Jacek Mrowczyk

Grafisk formgivare, en av grundarna och biträdande chefredaktör för designmagasinet ”2+3D”. Författare och medförfattare till många böcker och artiklar om grafisk formgivning och typografi. Undervisar vid konsthögskolan i Katowice samt vid Rhode Island School of Design, Providence, USA (http://www.2plus3d.pl).

Agata Nowotny
Sociolog och forskare. Forskar i designens sociologi och antropologi, materiell och visuell kultur, populärkultur och nya medier. Leder avdelningen för sociologi vid School of Form, den innovativa designskolan i Poznań.

Agata „Endo” Nowicka
Polens mest kända och prisbelönta illustratör. Samarbetar med ledande tidningar i Polen och utlandet. Hennes illustrationer har bl a publiceras i The New Yorker och New York Times. Har arrangerat utställningar med unga polska illustratörer som visats både i Polen och utomlands (Berlin och New York). Driver tillsammans med Maria Zalewska Illo, Polens första agentfirma för illustratörer (http://agatanowicka.com, http://www.illo.pl/#/en).

Grzegorz Laszuk

En av Polens främsta grafiska formgivare under de senaste 20 åren. Arbetar för många ledande kulturinstitutioner i Polen, däribland teatern TR Warszawa, Nationella konsthallen Zachęta och Centrum för nutidskonst i Ujazdowskislottet i Warszawa. Medlem i den politiskt engagerade fria teatergruppen Komuna Warszawa.

Piotr Rypson

Historiker och kritiker inom konst och design. Undervisar vid designskolor, däribland Rhode Island School of Design. För närvarande vetenskaplig chef vid Nationalmuseet i Warszawa. Har skrivit flera böcker om polsk konst, visuell poesi och grafisk design. Den senaste handlar om polsk grafisk design 1919-49.

Rene Wawrzkiewicz

Grafisk formgivare, forskare och designcurator. Grundare och styrelsemedlem i Polska föreningen för grafiska formgivare (STGU). Har tillsammans med andra kurerat flera designprojekt däribland utställningen ”Design för frihet, frihet i design” i Berlin och Tokyo 2011, den första polska tävlingen för grafiska formgivare, ”Årets projekt”, och många fler (http://stgu.pl/stgu/stgu-idea/english).

Pan Tu Nie Stał och Fajne Chłopaki (Justyna Burzyńska, Maciej Lebiedowicz, Łukasz Zbieranowski)

Fajne Chłopaki (”De trevliga grabbarna”) är en designstudio som gör grafisk formgivning i retrostil med inspiration från Polen under kommunisttiden.Pan Tu Nie Stał (”Herrn stod inte här förut”) är ett modemärke och bokförlag som huvudsakligen utgår från studio Fajne Chłopakis design. Modemärket har fått kultstatus med sina retromotiv i både ord och visuell design. Medlemmarna bor och arbetar i Łódź, som förr var Polens textilhuvudstad (http://pantuniestal.com, http://www.fajnechlopaki.com)

Katalogen, andra publikationer och objekt som har med polsk grafisk formgivning att göra finns att köpa i utställningsbutiken.

Deltagare från Sverige


Nina Beckmann
Hon har nyligen avslutat sitt andra vikariat som professor i illustration på Konstfack, University for Arts, Crafts and Design i Stockholm. Hon är sedan fyra år tillbaka ansvarig projektledare för Kolla!, där hon har arbetat med att utveckla arenan för grafisk design och illustration, www.kolla.se

Hall of Femmes är ett projekt initierat av Samira Bouabana och Angela Tillman Sperandio, som syftar till att synliggöra kvinnliga Art Directors och grafiska designers i medelåldern och äldre. Flertalet böcker har givits ut och Nina är projektledare - http://halloffemmes.blogspot.com/ . Wonderwall är ett internet galleri för "affordable art" som Nina var med och grundade 2006 - http://www.wonderwall.se

Vinnare 2011 av GYFs årliga pris inom grafisk design, som går till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling - http://www.mynewsdesk.com/se/. Under tio år drev Nina Beckmann och Ebba Kettner Agent Form. En agentur som var nyskapande på sin tid och representerade några av Sveriges främsta grafiska formgivare och illustratörer (http://capdesign.idg.se/2.990/1.50685). Dessförinnan påbörjade Nina sin yrkesbana på skivbolaget MVG Records. Den 1 oktober 2012 tillträder Nina Beckmann som ny chef för Grafikens Hus.

Andreas Berg

Illustratör, lärare och skribent. Utbildad på Kulturama och Beckmans skola. Profilerade sig på 90-talet genom emblematisk idéillustration på de stora stockholmstidningarnas kultursidor. Professor i illustration på Konstfack 1998-2007. För närvarande mycket upptagen av den svenska illustrationens historia. Undervisar sedan 2011 på Berghs School of Communication. Hävdar att illustration är en intellektuell verksamhet.

Carl Johan Louis De Geer
Född 13 juli 1938 i Montréal i Kanada, är en svensk konstnär, författare, filmskapare, musiker, designer, kulturjournalist, fotograf, friherre, skådespelare och scenograf. De Geer betecknar sig som en hårt arbetande tillverkare av brukskonst inom olika kulturella fält. Carl Johan De Geer växte upp i Kanada, Köpenhamn, Bryssel och Warszawa innan familjen återvände till Sverige. Efter det att föräldrarna separerat vistades Carl Johan De Geer tidvis hos sin farföräldrar på Hanaskogs slott i Skåne och hos modern på Östermalm i Stockholm.

År 1957 var han ordförande för Sveriges elevers centralorganisation. Han gjorde militärtjänstgöring vid Arméstabens Bilddetalj, där han lärde sig grunderna för fotografi. Han utbildade sig därefter 1959-63 i grafisk formgvning vid Konstfack i Stockholm.

Tillsammans med Håkan Alexandersson skapade Carl Johan De Geer TV-klassiker som Tårtan, Doktor Krall och Privatdetektiven Kant. Han startade 1968 tillsammans med Lars Hillersberg, Karin Frostenson, Lena Svedberg och Ulf Rahmberg tidskriften PUSS.

Den mest provokativa aktionen skedde redan 1967, då Carl Johan De Geer ställde ut vapenvägraraffischer under titeln Svik fosterlandet, var onationell på Galleri Karlsson i Stockholm och som beslagtogs av polisen. Bland dessa affischer fanns en vid namn Skända flaggan, där han på en brinnande svensk flagga skrivit "KUKEN" och tillfogat texten "SKÄNDA FLAGGAN VÄGRA VAPEN". Denna symbol återfinns bland annat på Magnus Ugglas album "Allting som ni gör kan jag göra bättre" från 1987, med bland annat protestsånger. År 1970 var han med och bildade textilkonstnärskollektivet 10-gruppen och var också trombonist i proggruppen Blå Tåget.

Ett av Carl Johan De Geers mer uppmärksammade projekt under senare tid är filmen om mormodern och hennes nazistsympatier, Mormor, Hitler och jag. År 2004 gjorde han långfilmen Med kameran som tröst del 2.

Sara Teleman
Hon studerade grafisk design och illustration på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg, l'Esag i Paris och Konstfack i Stockholm. Idag, drygt tio år senare, jobbar hon på Iaspis som projektkoordinator för design, konsthantverk och arkitektur. Utöver det skriver och föreläser hon om illustration och frilansar som förlagsredaktör. Iaspis är Konstnärsnämndens internationella program för bildkonstnärer, formgivare, konsthantverkare och arkitektur (http://www.konstnarsnamnden.se/iaspis)

Sara Kaaman och Martin Falck - Studio SM

Studio SM (http://www.studio-sm.se/) grundades år 2010 av Sara Kaaman och Martin Falck efter deras examen från Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam. Studions praktik består dels av självinitierade arbeten och dels av beställningsuppdrag inom grafisk formgivning. Under 2011 spenderade Studio SM oktober-december i Warszawa på ett ateljéstipendium i regi av IASPIS.


Arrangör: STGU (Polska föreningen för grafiska formgivare -  http://stgu.pl/stgu/stgu-idea/english)
Medarrangör:
Polska institutet i Stockholm
Finansiering: Adama Mickiewiczinstitutet, Polska institutet i Stockholm
Curatorer: Agata Szydłowska, Rene Wawrzkiewicz
Idégivare: Rene Wawrzkiewicz, Michał Warda
Samarbetande curatorer i Sverige: Sara Kaaman, Martin Falck (Studio SM: http://www.studio-sm.se)
Samarbete: Anna Tomaszewska, Anna Banaś
Samarbetspartner: Studio 44, Studio SM, IASPIS

Särskilt tack till firmorna Arctic Paper och Argraf.

Tidigare versioner av projektet har arrangerats 2011 i Berlin och Tokyo (http://www.design-freedom.pl/en)

« Tillbaka
      
Website Security Test