Program/Events
AUGUSTI 2017
Mån
Tis
Ons
Tor
Fre
Lör
Sön
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Följ oss
Program

Body of Work - Aneta Grzeszykowskas utställning
på Mindepartementet

16 februari – 14 maj 2017
Mindepartementet, Art and Photography
Slupskjulsvägen 26 c
Skeppsholmen, Stockholm
Fri entré

I årets första utställning Body of Work presenterar Mindepartementet Art and Photography den polska konstnären Aneta Grzeszykowska. Aneta Grzeszykowska, född 1974 i Warszawa där hon bor och arbetar, har de senaste åren visats i ett stort antal utställningar runt om i världen och presenteras nu för första gången i Sverige. 


Aneta Grzeszykowska är central inom den samtida polska konsten. Hennes installationer, filmer och fotografiska serier kretsar kring genus, identitet och kropp men berör också antropologiska och existentiella frågor. I utställningen visas arbeten från olika tidsperioder, som de fotografiska serierna Untitled Film Stills (2006), Negative Book (2012-2013), Selfie (2014), Halina (2016) samt videoverken Negative Process (2014) och Bolimorfia (2008).

Den uppmärksammade bildserien Selfie (2014), central i utställningen, handlar om hur vi skapar bilden av oss själva. Aneta Grzeszykowska rör sig i gränslandet mellan skulptur och fotografi, liv och död, artificiellt och verkligt när hon utifrån delar av sin egen kropp skapar skulpturer i grishud som hon visar upp mot en bakgrund av läder.


I serien Halina intar Aneta Grzeszykowska rollen som konstnär såväl som subjekt. Genom att ersätta Halina Zamecznik, hustru och modell till konstnären Wojciech Zamecznik, med ett collage av sin egna nakna kropp utmanar hon den passiva roll som förknippas med den nakna kvinnokroppen i konsten.     


Med sitt feministiska perspektiv och fokus på kroppen närmar sig Aneta Grzeszykowska konstnärer som Cindy Sherman, Ana Mendieta och Alina Szapocznikow. I den tidiga serien Untitled Film Stills (2006)  refererar hon till rollen som konstnär/modell i en rekonstruktion av Cindy Shermans klassiska arbete från 1970-talet. Originalets svartvita fotografier har ersatts av färgbilder i större format med henne själv i huvudrollen. Originalkompositionerna är noggrant bevarade men rekvisita, kläder och miljöer har uppdaterats och avslöjar tidens gång.      


I serien Negative Book (2012-2013) fortsätter Aneta Grzeszykowska att utifrån bilder från sin vardag utforska det fotografiska mediet och förhållandet mellan negativet och ett fysiskt fotografi. Med Negative Book och filmen Negative Process leker hon med förhållandet mellan fotografi, måleri och performance. När hon målar sin egen kropp svart, med skuggorna markerade i vitt, får den på negativet en ljus nästan självlysande karaktär och står ut mot de andra gestalterna i bilderna, vilket skapar en känsla av främlingskap och väcker frågor om hur vi formar vår egen livsberättelse.


- Aneta Grzeszykowska är en oerhört intressant konstnär. Med utgångspunkt i den feministiska konsten, kroppen och 1960- och 70-talens performancetradition är hon på väg att inta en självklar plats inom den internationella samtidskonsten, säger Estelle af Malmborg, curator och grundare till Mindepartementet.


- Det är första gången hon visas i Sverige och det i en utställning som ger besökare en både bred och djupgående bild av hennes konstnärskap. Detta bör man inte missa, fortsätter af Malmborg.


Aneta Grzeszykowskas arbete har fått stor uppmärksamhet de senaste åren och visats i ett flertal utställningar runtom i världen. Flera verk ur serien Selfie köptes nyligen in av Centre Pompidou i Paris och hon finns representerad på institutioner som Salomon R. Guggenheim Museum New York, San Francisco Museum of Modern Art, Fotomuseum Winterthur, Rubell Family Collection, Miami och Museum Folkwang, Essen.

Lyssna på Kulturnytt i P1:s reportage "En annan sorts selfie" av Katarina Wikars om Aneta Grzeszykowska.
SvD-Kultur: Joanna Persmans recension av utställningen Body of Work.

Utställningen är producerad av Mindepartementet i nära samarbete med konstnären och har möjliggjorts genom stöd från Polska institutet Stockholm och Adam Mickiewicz institutet i Warszawa.

 

    

Omslagsfoto: Selfie #19 2014
© Aneta Grzeszykowska/Raster Gallery, Warszawa
Övriga verk: Negative Make Up (Red) 2016; Negative Book #4 2012; Selfie #12 2014; Untitled Film Stills #34 2006
© Aneta Grzeszykowska/Raster Gallery, Warszawa

« Tillbaka
      
Website Security Test